2012-06-17
grammar nazi on the incoming

Nu ska jag vara tråkig. Riktigt tråkig. Men jag måste.
NU MINA KÄÄÄÄRA VÄNNER. Jag ska prata med er om särskrivningar och ända/enda.
Vi kan börja med särkrivningar:
Om jag säger att "jag hade jätte kul" eller "jag hade jättekul". Läs noga, och pausa vid varje mellanslag. "Jag. hade. jätte. kul." "Jag. hade. jättekul." Det heter jättekul inte jätte kul. Det heter hemmafest inte hemma fest. Det heter blogginlägg inte blogg inlägg. Sluta upp med era himla särskrivningar!

Och nu till ända/enda. Om du skriver "Jag åt min ända banan idag" då tänker jag "Åt du din rumpa!? Eller en banan? I dånt gettt itttttt!".
Ända med ÄÄÄ betyder RUMPA, du vet den där saken du sitter pååå? och ända med ÄÄÄ betyder också typ "all the way". T.ex. "Jag gick ända till skolan idag".
Enda med EEE används bara när man ska använda svenska motsvarigeheten till only. "Jag åt min enda banan och nu har jag inga kvar."

NU VET NI!!!

Kommentarer
Postat av: elwira

älskar dig Sarah för att du lär ut efterblivna människor svenska <3



Det är fädt jobbigt med särskrivning. Jätte jobbigt he he he he he..................

Svar: jag vet, och jag är en sån där jobbig person som stör sig på folk som inte skriver korrekt
Sarah Öst

2012-06-17 @ 17:21:31
URL: http://grasm.blogg.se/
Postat av: esther

ÄNTLIGEN NÅGON SOM TAR TAG I DETTA. finns inget jag stör mig så mycket på som när folk skriver fel på enda och ända. och samma sak med "i stort sätt". MAN BA NEJ DET SKA VARA "SETT". SOM I ATT MAN SEEEER DET I STORT PERSPEKTIV. bra sarah, im proud.

Svar: åh jag vet! och igenligen istället för egentligen.... någon borde smack a dictionary in their faces
Sarah Öst

2012-06-18 @ 18:38:31
URL: http://www.whillows.blogspot.com
Postat av: ☛Vella☚

hi hi dät far velldit pra inleg tyker jeg

HAH nejmen, äntligen någon som tar upp detta osynliga problem bland dessa mellanslagsglada (vackört ord) människorna! (eller som de skulle skrivit, "mellan slags glada")
Och precis, det är samma sak med "ändå", många skriver "endå" och det är en sak som jag stör mig på nåt så grovt mycket!!

Svar: skönt att någon håller med!
Sarah Öst

2012-06-25 @ 01:26:51
URL: http://veso.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0